
Dělí se
v podstatě na dva typy: První z nich je ta, kde se nás snaží strašit,
tím co se stane, když nebudeme konkrétní pastu používat – zežloutnou nám zuby,
zkazí se, případně vypadnou a budeme obtěžovat své okolí nepříjemným zápachem
z úst. Příznačný je boj s bakteriemi jakožto našimi nepřáteli. Jedná
se v podstatě o náhražkový způsob, jak řešit problémy, na bakteriích si
vybíjíme svůj vztek. Proces musí být úspěšný a výsledky by se měly dostavit, co
nejdříve, nejlépe okamžitě, ale nemohou být trvalé. To proto, abychom produkt
kupovali i nadále. Tyto reklamy obvykle mívají „vědecký“ charakter. Pokus na
náhodném kolemjdoucím – mladá žena je cestou do práce vyzvána, aby podstoupila
test. Abychom uvěřili, že bakterie nejsou jen abstraktním pojmem, jsou
v reklamě využité i moderní přístroje jako je skener zubů, který dokazuje,
že i když si mladá žena ráno vyčistila zuby, bakterií se nezbavila, protože
nepoužila tu správnou pastu (Colgate Total). Dalším způsobem, jak se nás
reklama snaží ovlivnit, abychom si koupili daný výrobek, je názor osoby
nejpovolanější – dentisty. Kdo by odolal mínění sympatického zubaře, který
mluví o průlomovém řešení v léčbě citlivých zubů, navíc když se na závěr
doslova rozplývá, jak je to něco naprosto úžasného?! (Sensodyne) Pro ještě
lepší vysvětlení a uvědomění si procesů, které v ústech probíhají, máme
k dispozici grafické znázornění.
Z některých
reklam doslova běhá mráz po zádech, snaží se v nás vyvolat strach o nás
samotné, zobrazením negativní reality. Při zvuku vrtačky a pohledu na háček,
jímž se odstraňuje zubní kámen, naskočí husí kůže snad každému. Pravděpodobně
nejkontroverznější v tomto oboru je reklama, která nás důrazně varuje, že
krvácením dásní to začíná a vypadáváním zubů končí. Přitom stačí tak málo –
použít ten správnou zubní pastu a je po problému. (Parodontax)
Mohlo by se zdát, že posedlost
bílým chrupem souvisí se současným životním stylem – snahou zakrýt
zvýšenou konzumaci cigaret, kávy a červeného vína, které barví sklovinu a nemají
zrovna blahodárný vliv na náš zářivý úsměv. Úsilí o získání bílého chrupu se
však objevuje už od 50. let, jako příklad uvádím chytlavý slogan
firmy Pepsodent “You'll wonder where the yellow went / when you brush your
teeth with Pepsodent!” Bílá je nejen
symbolem čistoty, bílé zoubky jsou považovány na přednost a symbol krásy.
Že jsme
atakováni reklamou na krémy proti vráskám, jež většinou předvádějí ženy, které
samy ještě žádné vrásky nemají, jsme si už všichni zvykli. Ale nyní, pokud si
chce žena uchovat mladistvý vzhled, měla by začít používat i anti-age zubní pastu.
Ta, má tak dalekosáhlé účinky, že ženu
v reklamě omladila natolik, že je považována za přítelkyni jejího vlastního
syna. (Signal)
Nepropadejme
však panice. Zubaři se shodují (ti, kteří neúčinkují v některé
z reklam), že je v podstatě jedno, po které zubní pastě v regále
obchodu sáhneme. Zajímat bychom se měli hlavně o to, kolik je v ní
fluoridů, zbytek záleží na tom, jak si zuby čistíme. Úspěch a prodejnost
výrobku tedy závisí jak jinak na více či méně podařené reklamě.

50. léta
70. léta
80. léta
90. léta
současnost
Zuzana Steinbergerová
Žádné komentáře:
Okomentovat