středa 16. ledna 2013

(Zne)Užití pohádek a mistrovského tahu v reklamě



(Zne)Užití pohádek a mistrovského tahu v reklamě

Bylo nebylo jedno miminko, které rádo objevovalo svět. Cestu mu, ale zkříží Bolest a Horečka.

https://www.youtube.com/watch?v=_crCf6t0h84

Toto, ale není pohádka, ale reklama na Nurofen pro děti, která se snaží stylizovat do pohádky i svým začátkem, kdy zprvu vidíme otevírající se knihu. Pro mnohé klasický začátek všech pohádek. Nač využití tohoto pohádkového světa?

Pohádky jsou nejstarší formou lidové slovesnosti, kdy každý národ, ale i menší socioskupiny, odráželi svůj způsob života, vztahy dobra a zla, ve fiktivním či fantastickém příběhu, satiricky anebo humorně, kde hrdinové překonali útlak, bídu a chudobu a svou dobrosrdečností a mravností vítězí nad zlem. Zajímavostí pohádek je to, že v různých světových kulturách mají podobné rysy i přesto, že je téměř vyloučen kontakt těchto kultur, proto je využití pohádek v reklamě zcela univerzální pro jakoukoliv společnost i kulturu. Bylo zjištěno, že stejné motivy pohádek se vyskytovali, jak v kultuře amerických indiánů, u Arabů a i v Evropě.

I v této reklamě vidíme klasicky hrdinné miminko, které se samo vydává na dobrodružnou cestu (dospívání). Kde můžeme vidět alegorii s vydáním se mladých jinochů do světa v pohádkách. Poté mu zkříží cestu ošklivý a strašní netvorové/bacili Bolest a Horečka, kteří mu chtějí tuto cestu překazit. Tady vidíme již klasický svár dobra (miminko) se zlem (Bolest a Horečka).  Které se snaží působit na matky, tím že jsou jejich chudáci a odvážné děti ohroženy na své odvážné cestě za dospěním. Ale v tom náhle přichází odvážná maminka, která zastupuje zásah nadpřirozených sil a se svou magickou hůlkou (dávkovač Nurofenu) jedním magickým tahem příšery ničí. Tento tah byl velmi rychlý a dynamický, což nám ukazuje, že maminka vlastní jakousi mocnou sílu. Děťátko je šťastné a maminka nám může ukázat, jak to dokázala, kdy nám opět jedním tahem nakreslí magickou dobu trvání neboli 8 hodin. Jako poslední obraz vidíme dva bacily, kteří se bojí a rozpouští se už při pouhém pohledu na Nurofen.

V této reklamě můžeme vidět magické spojení pohádky, magického tahu a reklamy. Proč využití pohádky? Kdo jiný žije v tomto období v říši pohádek, říkadel a písniček než jsou maminky, které už jen při pomyšlení na ohrožení jejich maličkých tuhnou hrůzou. Dále již známá idylickost pohádek, kterou v běžném životě postrádáme a již samotná pohádková jistota, že dobro vždy zvítězí, je pro maminky uklidňující jistotou. Kdo jiný než pohádky nám může zajistit výhru dobra nad zlem?! Proč magický tah? Magický tah je používán v reklamě jako prostředek v boji s neforemností bacilů a jako prostředek toho, aby se maminky staly mistry ve své péči o miminka, která díky tomu budou moct nerušeně pokračovat ve své cestě dospívání. Je to tak jednoduché, že to s tímto prostředkem zvládne  každá maminka.

Mistrovský tah je často zaměřen právě na ženy, které se jako hrdinky často potýkají se zlem v domácnosti. Nejčastěji ho můžeme vidět u reklam na jakékoliv čistící prostředky. Kdy si pouze jedním dokonalým a čistým tahem, hravě poradí s neforemnou masou špíny a nabízí nám znovu čistý, foremný a dokonalý povrch/záchod/nádobí.. Ale můžeme se i setkat s využitím mistrovského tahu u mužů a to zejména u reklam na holicí prostředky a strojky.

http://www.youtube.com/watch?v=w4gocV9Qz1s

Proto se zřejmě zdálo tvůrcům reklamy na Nurofen spojení, tak milovaných pohádek a tak využívaného jedinečného tahu, jako jedinečné spojení pro prodání jejich výrobku.
 
 Lucie Andrášková

Žádné komentáře:

Okomentovat