(Zne)Užití pohádek a
mistrovského tahu v reklamě
Bylo nebylo jedno miminko, které rádo objevovalo svět. Cestu
mu, ale zkříží Bolest a Horečka.
https://www.youtube.com/watch?v=_crCf6t0h84
Toto, ale není pohádka, ale reklama na Nurofen pro děti,
která se snaží stylizovat do pohádky i svým začátkem, kdy zprvu vidíme
otevírající se knihu. Pro mnohé klasický začátek všech pohádek. Nač využití
tohoto pohádkového světa?
Pohádky jsou nejstarší formou lidové slovesnosti, kdy každý
národ, ale i menší socioskupiny, odráželi svůj způsob života, vztahy dobra a
zla, ve fiktivním či fantastickém příběhu, satiricky anebo humorně,
kde hrdinové překonali útlak, bídu a chudobu a svou dobrosrdečností a mravností
vítězí nad zlem. Zajímavostí pohádek je to, že v různých světových kulturách
mají podobné rysy i přesto, že je téměř vyloučen kontakt těchto kultur, proto
je využití pohádek v reklamě zcela univerzální pro jakoukoliv společnost i
kulturu. Bylo zjištěno, že stejné motivy pohádek se vyskytovali, jak
v kultuře amerických indiánů, u Arabů a i v Evropě.
I v této reklamě vidíme klasicky hrdinné miminko, které
se samo vydává na dobrodružnou cestu (dospívání). Kde můžeme vidět alegorii s vydáním
se mladých jinochů do světa v pohádkách. Poté mu zkříží cestu ošklivý a strašní
netvorové/bacili Bolest a Horečka, kteří mu chtějí tuto cestu překazit. Tady
vidíme již klasický svár dobra (miminko) se zlem (Bolest a Horečka). Které se snaží působit na matky, tím že jsou
jejich chudáci a odvážné děti ohroženy na své odvážné cestě za dospěním. Ale
v tom náhle přichází odvážná maminka, která zastupuje zásah nadpřirozených
sil a se svou magickou hůlkou (dávkovač Nurofenu) jedním magickým tahem příšery
ničí. Tento tah byl velmi rychlý a dynamický, což nám ukazuje, že maminka
vlastní jakousi mocnou sílu. Děťátko je šťastné a maminka nám může ukázat, jak
to dokázala, kdy nám opět jedním tahem nakreslí magickou dobu trvání neboli 8
hodin. Jako poslední obraz vidíme dva bacily, kteří se bojí a rozpouští se už
při pouhém pohledu na Nurofen.
V této reklamě můžeme vidět magické spojení pohádky,
magického tahu a reklamy. Proč využití pohádky? Kdo jiný žije v tomto
období v říši pohádek, říkadel a písniček než jsou maminky, které už jen
při pomyšlení na ohrožení jejich maličkých tuhnou hrůzou. Dále již známá
idylickost pohádek, kterou v běžném životě postrádáme a již samotná
pohádková jistota, že dobro vždy zvítězí, je pro maminky uklidňující jistotou.
Kdo jiný než pohádky nám může zajistit výhru dobra nad zlem?! Proč magický tah?
Magický tah je používán v reklamě jako prostředek v boji
s neforemností bacilů a jako prostředek toho, aby se maminky staly mistry
ve své péči o miminka, která díky tomu budou moct nerušeně pokračovat ve své
cestě dospívání. Je to tak jednoduché, že to s tímto prostředkem
zvládne každá maminka.
Mistrovský tah je často zaměřen právě na ženy, které se jako
hrdinky často potýkají se zlem v domácnosti. Nejčastěji ho můžeme vidět u
reklam na jakékoliv čistící prostředky. Kdy si pouze jedním dokonalým a čistým
tahem, hravě poradí s neforemnou masou špíny a nabízí nám znovu čistý,
foremný a dokonalý povrch/záchod/nádobí.. Ale můžeme se i setkat
s využitím mistrovského tahu u mužů a to zejména u reklam na holicí
prostředky a strojky.
http://www.youtube.com/watch?v=w4gocV9Qz1s
Lucie Andrášková
Žádné komentáře:
Okomentovat