(gizmodo.fr)
Základní a hlavní funkcí reklamy
je přilákat co největší počet potenciálních spotřebitelů k danému produktu,
ať už prostřednictvím obrazu či videa. Aby však reklama uspěla, musí výrobek
prezentovat v takovém světle, v němž se pro kupujícího stane
neodolatelným.
V souvislosti s tím je
třeba zmínit zkrášlování výrobků a jejich přizpůsobování široké veřejnosti. Když
říkám široké mám na mysli opravdu nás všechny. Ačkoli si často říkáme, že jsme
těmto marketingovým trikům na zoubek již dávno přišli, a že nás nic takového
jako je reklamní spot nebo billboard nemůže ovlivnit, lze prokázat, že tomu tak
není.
V tomto směru se velmi
diskutovaným tématem stalo rychlé občerstvení. Lidé se v záležitosti fast-foodů
budou vždy polarizovat na ty, jež považují „rychlý“ způsob stravování za běžný,
a ty, které přemíra oleje a neidentifikovatelný typ masa odrazuje na kilometry.
Občas se však i ti z druhé zmíněné skupiny dostanou do situace, která je
nutí k tomu si v těchto podnicích přeci jen nějaký ten produkt
objednat. Díky neznalosti daných jídel bude člověk v podstatě závislý
pouze na nabídkové tabuli a tudíž na ilustračních obrázcích, které mají
spotřebiteli nastínit, jak bude produkt vypadat. Bohužel je skutečnost velmi
často zcela jiná než osvěžující a šťavnatá svačinka na obrázku.
Reklamní agentury počítají
s tím, že si lidé jídlo objednávají očima a proto přikládají velkou váhu tomu,
aby produkt vypadal co nejlépe. O to se zasluhují celé týmy fotografů a tzv.
foodstylistů, jenž kombinují záměrně určitý typ barev, pracují
s jednotlivými surovinami individuálně, tvarují je a skládají na sebe tak,
aby byl konečný výsledek pastvou pro oči. V případě hamburgerů se
například maso pro focení nařezává a pokládá do housky tak, aby vypadalo větší.
Pro efekt šťavnatosti se maso často nedopéká úplně.
(favim.com)
Vyfocené burgery a tortily, jež
zdobí výlohy fast foodů lze přirovnat k modelkám pózujícím například pro
módní značku nebo kosmetiku. Ty musí být nejprve řádně upraveni a po vyfocení
už k dokonalému výsledku postačí jen snímky vyretušovat v grafickém editoru,
popř. jim dodat kontrast, který vyvolá dojem vitality. Stejné triky jsou
použity i u jídel z rychlého občerstvení. Krásný zelený salát vykukující z křupavé
housky nás tak nejen vábí svým čerstvým vzhledem, ale přivádí nás i k domnění,
že výrobek přeci nemůže být příliš nezdravý, když je v něm takové množství
svěží zeleniny.
Kromě dokonalých obrázků nás také
dokážou upoutat, byť často nevědomky, jména jednotlivých jídel. Dodatky MAXI,
BIG nebo DOUBLE vyvolávají dojem, že se jedná skutečně o produkt, který bude
větší než normálně a tudíž se vyplatí, abychom si ho za takovou to cenu objednali.
Další ukázkou je například výrobek Longer řetězce KFC. U něj sice název znamená
„delší“, ale rok od roku se jeho velikost neustále zmenšuje.
(lifehacker.com)
Je nemožné, aby zákazník dostal
přesně tentýž produkt, jaký je vyfocen na jídelní tabuli. Z právního
hlediska se ale fast foodový řetězec fotografií zavazuje k tomu, aby jeho
produkt obsahoval stejné suroviny, jaké jsou zobrazeny na obrázku. Pokud tomu
tak nebude, má spotřebitel právo zakoupené zboží vrátit a získat zpět své
peníze nebo nový a lepší produkt.
Podniky rychlého občerstvení jsou
obecně považovány za ty, ve kterých bývá zákazník reklamou podveden nejvíce.
K tomu však nemusí dojít ve dvou případech. Za prvé, pokud neporovnává s idealizovanými
obrázky a za druhé, pokud od produktu neočekává víc, než může skutečně dostat –
v případě fast-foodu je lepší raději neočekávat nikdy nic.
Klára Ludvíková
Žádné komentáře:
Okomentovat