sobota 19. ledna 2013

Reklama a chodidla



Motivu nahých chodidel si v umění všímáme už po staletí. Jako příklad nám může posloužit barokní obraz od italského malíře Caravaggia


Baroko je doba temna, tajuplná a plná symbolů. Nejblíže k pozorovateli je spodek obrazu – nahá chodidla klečících. Střední sféra zobrazuje jakousi komunikaci mezi profánním a sakrálním světem, kterou symbolizují vzepjaté ruce, prosebné výrazy, modlitby. V horní sféře nad ostatními se nachází Marie s Ježíškem. Jde o sféru transcendentní, božskou, je to symbol nehmotného světa a věčnosti.
Bosá, špinavá chodidla klečících, na kterých ulpěl „prach a popel“, jsou natočena směrem k pozorovateli a jsou jakousi symbolickou připomínkou biblického „prach jsi a v prach se obrátíš.“ Je tím zdůrazněna relativnost života, smrtelnost modlících se. Ti se modlí za spásu a ochranu, symbolizují bezbrannost. To, že jsou před Pannou Marií bosí, značí pokoru, vzdání se pozemských statků.
Odhlédneme-li od symbolů a jejich významů, je třeba dodat, že boty byly v té době velice drahou záležitostí. Nehledělo se ani tak na jejich praktičnost, byly především výrazem společenského postavení. Proto je lidé nenosili na cestách nebo do práce, ale šetřili si je, aby se v nich mohli předvést při společenských událostech.
Temné těžkopádné baroko se v 18. století vyvinulo v něžné rokoko. Osvícenství přineslo světlo nejen do vědeckých sfér, ale i do umění.


Na rokokových obrazech je zpravidla odhaleno více, než pouze chodidla. Dochází ke zlyričtění celé scény obrazu.
V současnosti se nahých chodidel využívá v reklamě zejména tehdy, chce-li výrobce navodit pohodovou uvolněnou atmosféru a nalákat spotřebitele na uměle vytvořený pocit bezpečí. Na rozdíl od barokních obrazů, jsou chodidla v reklamách čistá, měkká a odpočatá. Bosá chodidla už nereprezentují chudobu a nedostatek, ale naopak jsou symbolem hojnosti.

Nahá chodidla v nás vzbuzují pocit relaxace, odpočinku a touhu uchýlit se pod ochranu prezentovaného výrobku.

Chodidla ve vzduchu v nás však mohou vzbudit pocit „narušené rovnováhy“, ztrátu sebekontroly. Takto obnažené chodidlo znamená, že je tělo vychýleno ze svého těžiště a tudíž se musí o něco opírat nebo být nadnášené, což není přirozené. Čistá chodidla nám sice navozují pocit luxusu, ale nepřirozená poloha diváka spíše odradí.



                                                                                                                       Marie Vágnerová

Žádné komentáře:

Okomentovat