Reklama je všude kolem nás. Denně se
s ní setkáváme v televizi, v rádiu, v dopravních prostředcích
nebo dokonce přímo na nich, na autobusových zastávkách a billboardech, při
otevření časopisů a novinových plátků nebo při pohledu na nově postavené
lešení. Společnosti se předhánějí v umístění svých reklam na co nejlépe
viditelná místa, tak aby právě jejich reklama patřičně vynikla a zaujala tedy
potencionálního spotřebitele. Zdálo by se, že čím je reklama větší, tím je
viditelnější. To ale nemusí být nutně pravda.
Spíše než o velikost reklamní plochy jde především o to, aby reklama byla
umístěna na zajímavém místě, tak aby v přehršli konkurenčních reklam
nezanikla. Strategicky umístěný nápis tím nejobyčejnějším černým písmem o výšce
pouhého jednoho centimetru může mít na potencionálního zákazníka větší dopad,
nežli několik metrů čtverečních s reklamním plakátem hrajícím všemi
barvami. Že je to hloupost? Žijeme v době, kdy se překračují nejrůznější
tabu a umístit reklamu je možné téměř kamkoliv. Výjimkou není ani lidské tělo.
Tělo figuruje v reklamě po
dlouhá léta. Dříve ale fungovalo pouze jako obraz toho, čím můžete být,
popřípadě co můžete získat, pokud si pořídíte ten a ten daný výrobek. Na
začátku třetího tisíciletí se ale tělo objevilo poprvé jako reklamní plocha a
dnes již není reklama na těle ničím ojedinělým a naopak se s ní můžeme
setkat stále častěji, i když v některých případech nás stále šokuje.
Tělo jako prostor pro reklamu se dá
pojmout různými způsoby. Méně násilný způsob je dočasná reklama, která není
přímo na lidské kůži, ale například na oblečení. Téměř každá společnost či
webová stránka nabízí svá firemní trika. Většinou se jedná o to nejobyčejnější,
nejlevnější a ne příliš líbivé triko s logem dané firmy, které firma
rozdává zadarmo svým zaměstnancům nebo zákazníkům. Takové tričko ale skončí
většinou maximálně jako součást pyžama nebo pracovního oděvu a asi těžko si
v něm vyjdete jen tak do školy či ven. Velkou službu jako reklama tedy
neudělá. Dnes ale existují lidé, kteří na den pronajmou své tělo a za určitý
peněžní obnos si obléknou triko s logem jakékoliv firmy, která je ochotna
zaplatit. Nejedná se o velké částky a není tedy divu, že tento druh byznysu
našel své příznivce. Možná vás napadne,
že za takovou reklamu by zaplatili jen v Americe, odkud také myšlenka
chodícího poutače původně pochází, „chodící billboard“ se ale stal oblíbeným i
u nás v České republice a existují stránky, na kterých si můžete živou
reklamní plochu na den pronajmout.
Poněkud extrémnější způsob je pak
reklama vytetovaná na kůži. V začátcích reklamy na těle se jednalo pouze o
dočasná tetování, která po čase sama zmizela. I to bylo ovšem něco natolik
nevídaného a šokujícího, že takto pojatá reklama zaznamenávala neuvěřitelný
úspěch. První takovou reklamu si nechal na tělo vytetovat boxer Bernard
Hopkins. Kasino Goldenpalace.com vyplatilo boxerovi v přepočtu 1,7 milionu
korun za to, že si na jeden důležitý zápas nechal na záda vytetovat
internetovou adresu kasina. Tímto marketingovým tahem uhodilo kasino hřebíček
na hlavičku. Po odvysílání zápasu se počet přístupů na jejich web zvýšil o 200%
a není tedy divu, že reklamou na těle se rozhodli zviditelnit i jiní.
První trvalá reklama se na těle
objevila v roce 2003. Tehdy dvaadvacetiletý Jim Nelson prodal za sedm
tisíc dolarů, v přepočtu tedy asi za 118 tisíc korun, svá záda a nechal si
na ně trvale vytetovat reklamu pro webhostingový server. Po městě sice bez
trička asi nechodil, první trvale vytetovaná reklama byla ovšem velkou senzací
a serveru tak přinesla obrovskou publicitu. V roce 2005 si nechala
vytetovat trvalou reklamu první žena a to rovnou na čelo. Kasino, které si tuto
reklamu zaplatilo, mělo o publicitu a chodící reklamu postaráno. Nápis na čele
se nedá jen tak přehlédnout a na ulici bude rozhodně budí pozornost. Čelo se
tak stalo jedním z nejstrategičtějších možných reklamních umístění.
Ačkoliv je tedy taková reklama
poměrně nákladnou záležitostí, firmy si mohou být jisté, že se jim jejich
investice vrátí. Trvalé reklamy na těle totiž stále budí velký zájem médií i
veřejnosti, navíc je taková reklama neustále v pohybu a není snadné jí
ignorovat nebo přehlédnout. Mohlo by se sice zdát, že reklama na těle nemá
velkou budoucnost, pokud si ale říkáte, že nebude příliš lidí, kteří by si
nechali dobrovolně vytetovat na čelo reklamu, čeká vás překvapení. Pro příklad,
který mluví za vše, nemusíme chodit příliš daleko. V roce 2011 se
začínající český gastronomický web obedvat.cz
rozhodl v boji s konkurenty využít živou reklamu. „Šťastlivec“, který
bude v konkurzu vybrán a na čelo si nechá vytetovat název domény,
specializující se na vyhledávání denního menu, získá peněžní odměnu 200 tisíc
korun a navíc bude celý rok obědvat zadarmo. Hned první den se do konkurzu
přihlásilo 170 lidí, konečné číslo zájemců se vyšplhalo na 263. Konkurz vyhrál
dvaatřicetiletý muž z moravskoslezského kraje, který jako první souhlasil
s podmínkami zadavatele-tedy že si na čelo nechá černým inkoustem
vytetovat minimálně jeden centimetr vysokým písmem název domény obedvat.cz.
Jiní lidé zase draží určité části
svého těla s tím, že výherce aukce poté může na dané části těla
propagovat, cokoliv bude chtít. Reklama na těle nemusí být pouze v podobě
názvu nějaké firmy, nebo internetové adresy. Kromě toho, že je reklama
vytetovaná a trvalá, což jí dělá samo o sobě zajímavou, nekladou se meze
kreativitě. Před pár lety tak například obletělo svět video, ve kterém si
nějaký mladík nechává vytetovat na obličej populární brýle značky Ray-Ban. Ani
ne dva dny poté se začaly šířit spekulace, že jde o virální video. Ukázalo se
totiž, že produkční společnost, která video zveřejnila, byla firmou Ray-Ban založená.
Do té doby už ale mělo video přes 50 tisíc shlédnutí a na firmu Ray-Ban se snášela ocenění za kreativitu. Zda se
jednalo o trik, nebo o skutečné tetování se nikdy přesně neprokázalo a
spekulace tak vedly k dalším a dalším shlédnutím videa. Firmě Ray-Ban
tento husarský kousek každopádně přinesl obrovskou publicitu ať už je tetování
pravé nebo ne.
Reklamě na těle je věnována velká
pozornost a možná nás tedy čeká budoucnost, kdy si každý bude moci určit cenu
svého těla a reklamu v podobě tetování tak třeba budeme potkávat na ulici
naprosto běžně.
Ray-Ban Viral-http://www.youtube.com/watch?v=wH1tTlq5-Qk
i-Reklama na kasino Goldenpalace.com, Zdroj:
http://www.tattoostime.com/golden-place-tattoo-on-forehead/
iii Monster logo, zdroj:http://bodyartmaster.com/monster-commercial-logo-tattoos/
Kateřina Vlachová
Žádné komentáře:
Okomentovat