sobota 27. října 2012

Máme z reklamy prospěch?

Obecná úvaha nad fungováním reklamy s pohledem do budoucna


Reklama nás dnes pronásleduje na každém rohu. Asi to nebude dlouho trvat a bude na nás individuálně promlouvat jako tomu bylo ve futuristickém sci-fi filmu Minority Report. Přijde vám to přehnané? Inu, možná to bude ještě chvíli trvat než nás bude interaktivní reklama ve výlohách oslovovat ve stylu, zda jsme spokojeni s podprsenkou, kterou jsme si minule koupili, ale již dnes nás metody direct marketingu mlátí hlava nehlava formou cílené reklamy na internetu atd.  Otázka, která asi napadne každého skeptika, je, co s tím? 


Možná bude ale lepší jít na to od lesa a zkusit jakýsi nadhled bez přehnaného skepticismu. Reklama je tu s námi už opravdu dlouho. A je jedno jestli myslíme vyvolávání na trzích antické polis, abyste si koupili tu nejchutnější rybu a nebo plakáty ze 17. století. Záměr reklamy byl vždy stejný. Změnit spotřebitelské chování. Místo toho, aby se chudák spotřebitel musel plahočit na pobřeží a zkoušel na kus klacku ulovit něco k snědku, hodný rybář udělal práci za něj a pak mu onu pochutinu dal. Postaral se o něj stejně jako se o nás dneska chtějí postarat všechny usměvavé rodinky z televizních reklam. Ne však zadarmo. Člověk v případě koupě ryby neplatil za jídlo, protože tu rybář vlastně ukradl v moři, ale za práci, kterou lovením rybář strávil. Stálo to člověku za to? No jistě, mohl se vesele věnovat třeba pletí záhonu, z čehož měl větší zisk než z toho, kdyby se na vlastní pěst pokoušel něco ulovit. To však zabíháme moc daleko.


Hlavní princip zůstává v tom, že rybář musel vedle lovení ještě řvát jak na lesy, aby se o tom, že je rybář, a že má ryby někdo dozvěděl. Dělal si tedy reklamu na vlastní náklady. Jenže pak mu jednou došel hlas a potřeboval na to nějakého dalšího člověka. Ve šlépějích Smithovy dělby práce (tedy již dlouho před zformulování této teorie) docházelo ke stále větší specializaci a dělení činností. Až se z toho zformulovali oni profíci na reklamu. Tyto lidé se stali mezičlánkem v prodejním procesu. Už tam nebyl pouze výrobce, dopravce a spotřebitel, ale svůj kus krajíce dostal i reklamní inzerent nebo marketér. 


Jak čas plynul lidé v reklamě začali používat nejrůznější fígle, jak to na spotřebitele narafičit tak, aby si toho koupil co nejvíc. Už to nebyly jen silné hlasivky, ale právě různé plakáty vykukující na každém rohu a po příchodu televize ve 40. letech 20. století ve Velké Británii na nás začali tito lidé mluvit i při večeři, když jsme se jich na nic neptali. No a dál už to všichni znáte. Těsně před přelomem tisíciletí přišel Google, z kterého se díky internetové reklamě stal celkem slušný hegemon v této oblasti a všichni to po něm začali napodobovat.


Dnes je tedy možné podle toho, co si na webu hledáte a možná i podle židle, na které zrovna sedíte, cílit na vás reklamu, která s vyhledávaným obsahem souvisí. To ještě není tak hrozné, akorát to na nás všude tak divně bliká, ale (bohužel) osobních informací máme na internetu stále více, a tím více dochází ke sdílení těchto informací se třetími stranami – reklamními inzerenty. Ti samozřejmě vědí, že čím více nám budou reklamu opakovat, tím spíše si věci koupíme a tak dále.


Teď by to skoro vypadalo, že když se webová reklama, kterou dnes pociťujeme asi nejvíce, rozšířila natolik během posledních 15 let, tak za dalších 15 ji budeme mít i pod postelí a bude na nás vykukovat ze šuplíku na ponožky. Možná přijde i doba, kdy nás lednička bude kontrolovat, zda nejíme moc nezdravých věcí, jinak to řekne pojišťovně a ta nám přestane platit operace jater. 


To je však celé moc hezké. Už jsme si to tady pěkně shrnuli, a také jsme si lehce nastínili, co nás dost možná čeká. Jak to ale celé souvisí s naším prospěchem?


Asi řeknete, že jsem naivní, ale stále věřím, že reklama by nás měla informovat spíše než manipulovat. Bohužel se slovem manipulace se v reklamě dneska běžně zachází, jak kdyby byla manipulace na denním pořádku stejně jako čištění zubů. Prospívá nám manipulace? Pokud se s ní máme naučit žít, což asi zní poněkud nepříjemně, musíme znát pravidla její hry.

Zkrátka zkusit si zachovat jakýsi nadhled, protože ne vše, co na nás denně bliká nutně musíme mít. Reklama je dnes velmi dobře promyšlená a zrovna na internetu si ji ještě můžeme v rámci všemožných účtů trochu nastavit tak, aby nás upozorňovala převážně na věci, které nás opravdu zajímají. Tedy věci, které bychom asi stejně jednou koupili. Podle profesionálně zpracované reklamy (která je často formou PR) lze mnohdy poznat i kvalitu daného produktu nebo služby. Jistě mnohdy také reklama lže, ale my ji jsme vystaveni ještě víc než byli naše prarodiče vystaveni Jiráskovi, a tedy můžeme si začít vytvářet celkem dobrý názor na to, co je pro nás prospěšné a co ne.


Musíme se zkrátka naučit s tou změtí reklam žít v nějaké symbióze a vybírat si z ní jen to nejlepší. I když to možná zní podobně přitaženě za vlasy jako příklad s ledničkou, zkuste se nad tím zamyslet.

Matouš Roskovec

Žádné komentáře:

Okomentovat