Přepni
to!
Málokdy
volá babička mně, spíše volám já jí. Možná je to způsobeno
tím, že neumí moc dobře zacházet se svým telefonem, i přesto,
že se jedná o typ pro seniory – ten, který má jednoznačně
největší a nejviditelnější tlačítka na trhu. To je ale jedno.
Říkám to jen proto, abych zdůraznil, jakou váhu má to, že
minule volala babička mně, a jak důležité bylo to, co mi chtěla.
Volala mi totiž, aby se se mnou podělila o své dojmy z jednoho
nejmenovaného pořadu, na kterém mám možnost podílet se jako
asistent režie. Kdybych měl telefonát shrnout, v podstatě
celý pořad vychválila. Když jsem se jí však zeptal, co se jí
na zmiňovaném programu líbilo nejvíce, odvětila: ,, Že tam
nebyla reklama.”
Ano,
je to bohužel tak. Reklama je to (pomineme-li souseda hrajícího na
piano), co lidi asi nejvíce otravuje, když se dívají na televizi.
A právě otrávenost je přivede k tomu, že přepnou na druhý
program. Skutečně. Jakmile naskočí uprostřed filmu, seriálu
nebo čehokoliv jiného reklama, následuje většinou bezprostředně
věta v podobě imperativu, který zní: Přepni to! Proč ale
přepínáme a nepočkáme, až reklamy zase skončí? Vždyť by nás
některá z nich mohla pobavit, nebo by nás dokonce mohla
donutit se zamyslet.
Troufl
bych si tvrdit, že za hlavní důvod, proč tomu tak je, bychom
mohli považovat její délku. Reklamní blok u nás totiž trvá cca
10 a možná až 15 minut. To je přece fůra času na to, abychom
přepnuli a koukli se, co dávají jinde. Jenže pak se nám zalíbí
právě to, co dávají jinde a k dříve sledovanému programu
se často už ani nevrátíme. Nebo za těch 15 minut úplně
zapomeneme, o co ve filmu šlo, ztratíme se v ději. Během
svého pobytu v Americe jsem zaregistroval, že v tamních
televizích se reklamy pouští sice vícekrát v průběhu
jednoho pořadu, jsou však o mnoho kratší a to v tom smyslu,
že jeden reklamní blok netrvá tak dlouho jako v Čechách. Jakoby
by byly větší reklamní bloky rozkouskované do několika menších
bločků, tzn. že se pustí 2, maximálně 3 reklamní spoty a dost.
Film pokračuje. Jak jsem se již zmínil, toto se opakuje sice
několikrát během jednoho pořadu, ale díky krátkým blokům nemá
divák nutkání (a vlastně ani čas) přepínat na jiné kanály.
Samozřejmě že když nemůžete reklamy vystát, není ideální
ani jedna z těchto možností, mně osobně se však (pokud se
tedy bavíme o problému přepínání) více zamlouvá ten americký
model.
Dále
mnohým lidem na televizních reklamách vadí, že jsou vysílány o
mnoho hlasitěji než ostatní pořady. Důvod? Je to jednoduché.
Jde o marketingový tah, o jakousi snahu prodejce zaujmout diváka –
potencionálního spotřebitele. Hlasitá reklama ale v mnoha
případech dovede diváka pouze k tomu, že zmáčkne na
ovladači tlačítko MUTE,
čímž je zapříčiněno to, že z reklamy neuslyší vůbec
nic. A to si prodejce určitě nepřál. Od příštího roku bude
nicméně tento způsob vysílání reklam zakázán, a tak by nás
měl přestat trápit.
Nemám
v úmyslu vás přesvědčovat, abyste nepřepínali. A vůbec.
Dneska už to možná ani není potřeba vzhledem k tomu, že
reklamu vysílají skoro na všech televizích ve stejném čase. Jen
nechci, abyste dopadli jako já, když se někdy dívám u babičky
(s babičkou) na televizi a vlastně nevím, na co se dívám.
Samuel Hora, 20. listopadu 2012
Žádné komentáře:
Okomentovat