pondělí 14. ledna 2013


Rituál úklidu - jméno  je důležité!

Úklid je činnost spojená s lidstvem snad již od jeho života v tlupách. V této době úklid měl patrně formu úpravy půdy a vytvoření podmínek pro přenocování. S rostoucím počtem lidí se stálým příbytkem se zvýšily i nároky na čistotu a upravenost okolí. Úklid byl/je často spojován s ceremoniálními a náboženskými účely. Princip úklidu měl v mnohých kulturách význam očištění naší osobnosti, zapovězení negativních stránek a uvolnění se z vlivů negativní energie.

V současnosti (resp. i několika  již před několika lety) je patrný proces snahy o „absolutní“ čistotu. Mnoho lidí je v dnešní době velmi zaujato principem hygieny a eliminace bakterií. Je patrné, že velkou úlohu v tomto procesu přebrala media a reklamy. Jsme svědky velké reklamní kampaně výrobců čistících prostředků, které mohou u některých jedinců vyvolávat až myzofobii.

Reklamy na čistící prostředky jsou známé svou propracovaností, jak jsem již zmínil. Snaha vyvolat pocit ohrožení  je zde zjevná. Pokud by toto sdělení bylo pouze upozorněním k větší obezřetnosti, bylo by dle mého názoru podmětné. Problémem však zůstávají někdy zavádějící detaily. Jedním z příkladu může být přítomnost „zlých“ bakterií všude, zejména pak na našem nádobí či toaletě. Logicky vyvstává myšlenka, že pokud používám houbičku na nádobí, tak bych musel po každém použitím vzít  novou, protože jinak nemůžu zabezpečit množení bakterií ani v tomto předmětu.

Proti obavám o zdraví naše nebo našich blízkých nám výrobci dávají mocné spojence. Tito borci se nezaleknou svých špinavých nepřátel a budou je pro nás nemilosrdně ničit. Ovšem je tu jedna výstraha. Musíme si zvolit ten správný prostředek. Jen „jeden“ je tím pravým. Konkurentem pravého, dokonalého a zářivého výrobku je všední, nevýrazný a průměrný „Běžný“ produkt. Je to pro našeho šampióna pravý opak, bez identity a specifických schopností, bez zastánců.

U pravých čistících produktů existuje několik unikátních prvků. Prvním příkladem je jejich neuvěřitelná síla. Stačí jedno aplikování produktu a všechny nečistoty mizí jako mávnutím kouzelného proutku. Jedním tahem se mastnota rozpouští a my se můžeme na čištěném povrchu vidět jako v zrcadle.

Jedním prvkem očistného rituálu je tzv. vůně čistoty. Tento termín se reklamně objevuje poměrně často. Je to pojem abstraktní a individuální, jak přesně voní čistota? Někdo by mohl navrhovat ocet jako symbol pro vůni čistoty, pro jiného je to eukalyptus. Výrobci si patrně vůni čistoty chápou jako směs uměle vytvořených esencí a parfémů.

Jedním z důležitých prvků je finanční výhodnost produktu. Vhodný čistící prostředek je efektivnější tím pádem stačí použít jen nepatrné množství. Běžné čistící prostředky nikdy nedokáží vyčistit stejný obsah čištěné plochy jako značkové produkty. Nemají jméno a proto nemohou mít ani individuální plusy, tzn. že mají proto jen obecné a nelichotivé mínusy. V otázce financí je jasně vidět, že značkový prostředek na mytí nádobí je tak hustý, že na umytí stačí jen nepatrná kapka. Běžný prostředek by patrně dle mínění autorů neumyl stejný objem, ani kdyby se použila celá jeho láhev. V řadě reklam je působivý prvek zobrazení přirovnávání např. talířů ke zlatým mincím, což je dle mého názoru zajímavý vizuální prvek.

Zaujala mne jedna konkrétní reklama z ruského prostředí. První závěr nám představuje mladou, pohlednou ženu, která efektivně dopadla na podlahu tajemné místnosti. Jedná se patrně nějaké bludiště, které plné sloupů. Střídání světla a stínu vytváří atmosféru napětí a nebezpečí. Naše hrdinka se náhle podívá před sebe a spatří svého protivníka. Tento protivník je robot složený kovových částí pokrytých rzí. Efektivním využitím zdi se hrdinka vyhne jeho případnému útoku a sama zasazuje smrtící ránu pomocí malé ale účinné zbraně. V dalších záběrech se postupně vynořují další soupeři – pavouk z vodního kamene, zubní pasta ve tvaru hada či rajče. Protagonistka je však porazí bez sebemenších problémů. Celé aranžmá vyvolává představu „ the lobby fight“ ve slavném filmu Matrix. V posledním záběru je vidět naše protagonistka v civilním oblečení, jak s využitím své zbraně – čistícího prostředku Cilit Bang - čistí stejně snadno zrcadlo jako kovový kohoutek či umyvadlo. Po zásahu tohoto čistícího prostředku špína mizí jediným setřením a zůstává jen zářivé a blyštící se prostředí.

http://www.youtube.com/watch?v=SEihJ3LAJag


Jako příklad výše zmíněných reklam s „běžný“ prostředkem uvádím jednu starší na prací prášek Ariel.

http://www.youtube.com/watch?v=bhoLw9LV2jM


                                                                                                                 Pavel Vintrych

Žádné komentáře:

Okomentovat