čtvrtek 24. ledna 2013

Reklamní realita masových médií


Svět se ve 20. století proměnil, lidé se více zaměřili na rozvíjení vlastního životního stylu, což v reklamním průmyslu reflektuje způsob, jak jsou výrobky prodávány. Již nestačí prodávat výrobek nebo službu samotnou. Prodává se příběh, životní styl, ekosystém obklopující nabízený produkt. Cílem marketérů je, aby se reklamní svět stal co nejvíce součástí světa skutečného, ne-li ho přímo nahradil.
Klíčovým poskytovatelem reklamního prostoru jsou masová média, která nediskutovatelně ovlivňují názor populace. Nalezneme v nich reklamu přiznanou a skrytou[1]. Přiznaná je jasně označená, nese charakteristiky, které konzument přisuzuje reklamě a je mu tedy jasné, že se jedná o reklamu. Na pomezí mezi přiznanou a skrytou se nachází reklamy, které jsou sice označeny jako reklamní sdělení, na první pohled se však svou strukturou a formátem snaží evokovat, že patří do obsahu samotného média. Například v tiskovinách využívají stejný styl nadpisů, rozvržení textu jako ostatní články periodika. Skrytá reklama je pro konzumenta nejzákeřnější.
Můžeme rozlišovat reklamu vědomě a nevědomě skrytou. Vědomě skrytá reklama vzniká jako oboustranná dohoda mezi poptávajícím reklamního prostoru a jeho vlastníkem. Výsledek může být například product placement v audiovizuálním díle. Od 1. června 2010 vstoupil v platnost nový zákon o vysílání, který umožňuje televizním společnostem umisťovat product placement do vysílání. Někteří tvůrci a marketéři nepochopili, že fungující product placement je ten, který je pro konzumenta neviditelný, přesto zaregistrovatelný, výsledkem poté byly neobratné pokusy o prezentaci nábytku Jamall v seriálu televize Nova (video). Výrobek nesmí být jediným důvodem pro dějovou akci, cílem má být identifikace s produktem skrze oblíbenou postavou. Za příklad dobře fungujícího product placementu, který se skvěle propojil s merchaindesignem, uvedu boty Nike ve filmu Zpátky do budoucnosti[2]. Boty samotné byly často hlavním obsahem záběrů, nikdy však žádná akce neprobíhala jen pouze pro jejich přítomnosti. Sloužily jako nástroj hlavnímu hrdinovi, který díky nim nejenom byl cool, ale dokázal uniknout i různým nebezpečenstvím. Divák vnímal boty jako součást fikčního světa.

Nevědomě skrytá reklama je případ, kdy je sám tvůrce obsahu natolik ovlivněn reklamou, že se to nevědomě promítne do výsledné práce. Otvírá se zde etický a morální problém možnosti ovlivňování novinářů. Co jiného než snaha o pozitivní ovlivnění jsou občerstvení po skončení novinářských projekcí filmů nebo dárkové tašky obsahující firemní předměty na tiskových konferencích. Novinář by si měl být vědom těchto vlivů. Z nedávné doby se nabízí jeden příklad, kdy to novináři nereflektovali – tým Jana Fischera zaplatil několika novinářům veškeré výdaje na cestu po Spojených státech, kde doprovázeli právě Jana Fischera[3]. Čtenářům byla informace o hrazení cesty zatajena.  O humorné historce morálně silného novináře píše Patrick Zandl (odkaz).
Média jsou silným prostředníkem reklamy. Konzument je vnímá jako součást reality, jeho reprezentanta, tudíž se mu hůře rozlišuje, že některé informace jimi prezentované nepatří do světa skutečného, ale do světa reklamního. V přímé volbě prezidenta ČR se síla médií prezentovala v celé své síle. Již z titulní strany časopisu Týden je jasně patrné, koho Empresa media Jaromíra Soukupa podporují. Sdělení je jasné – Jan Fischer je vůdce a vítěz, ostatní kandidáti jsou buď odsunuti do pozadí, nebo je použita nepříliš sympatická a pozitivní fotografie. Obsah časopisu je věc druhá, novináři časopisu Týden záměrně nepokládají Janu Fischerovi negativní otázky, v medailonu kandidáta záměrně mlčí o komunistické minulosti. Časopis, tištěné médium představující realitu, se plně stalo reprezentantem světa reklamního, aniž by o tom čtenář měl ponětí.

                Pro reklamu je klíčová víra spotřebitele. Pokles důvěryhodnosti klasické reklamy vedlo k jejímu přesunu k masovým médiím, kterým lidé věří a utváří si prostřednictvím nich názor na svět kolem sebe. V následujících letech bude stále silnější tlak na masová média ze strany reklamních agentur, který v krajním případě může vést k oslabení vlivu masových médií a ztráty důvěryhodnosti pro čtenáře. Není náhodou, že se reklamní agentury snaží odstranit prostředníka ve formě médií a z nosiče reklamy udělat samotné konzumenty. Lidem okolo sebe přeci věříme, ne?

Filip Novák



[1] Reklamu označuji za skrytou z pohledu konzumenta. Existuje terminus technicus „skrytá reklama“, jehož budu v tomto textu ignorovat. Tvořím vlastní významové rámce.
[2] Zpátky do budoucnosti II (Back to the Future Part II; Robert Zemeckis, 1989).
[3] Ondřej Kundra: Na zájezdu s Fischerem. Respekt. Dostupný na WWW: < http://respekt.ihned.cz/c1-58138610-na-zajezdu-s-fischerem> [vyšlo 27. 10. 2012]. 

Žádné komentáře:

Okomentovat