čtvrtek 24. ledna 2013

Fast-foodové modelky


(gizmodo.fr)

Základní a hlavní funkcí reklamy je přilákat co největší počet potenciálních spotřebitelů k danému produktu, ať už prostřednictvím obrazu či videa. Aby však reklama uspěla, musí výrobek prezentovat v takovém světle, v němž se pro kupujícího stane neodolatelným.
V souvislosti s tím je třeba zmínit zkrášlování výrobků a jejich přizpůsobování široké veřejnosti. Když říkám široké mám na mysli opravdu nás všechny. Ačkoli si často říkáme, že jsme těmto marketingovým trikům na zoubek již dávno přišli, a že nás nic takového jako je reklamní spot nebo billboard nemůže ovlivnit, lze prokázat, že tomu tak není.

V tomto směru se velmi diskutovaným tématem stalo rychlé občerstvení. Lidé se v záležitosti fast-foodů budou vždy polarizovat na ty, jež považují „rychlý“ způsob stravování za běžný, a ty, které přemíra oleje a neidentifikovatelný typ masa odrazuje na kilometry. Občas se však i ti z druhé zmíněné skupiny dostanou do situace, která je nutí k tomu si v těchto podnicích přeci jen nějaký ten produkt objednat. Díky neznalosti daných jídel bude člověk v podstatě závislý pouze na nabídkové tabuli a tudíž na ilustračních obrázcích, které mají spotřebiteli nastínit, jak bude produkt vypadat. Bohužel je skutečnost velmi často zcela jiná než osvěžující a šťavnatá svačinka na obrázku.

Reklamní agentury počítají s tím, že si lidé jídlo objednávají očima a proto přikládají velkou váhu tomu, aby produkt vypadal co nejlépe. O to se zasluhují celé týmy fotografů a tzv. foodstylistů, jenž kombinují záměrně určitý typ barev, pracují s jednotlivými surovinami individuálně, tvarují je a skládají na sebe tak, aby byl konečný výsledek pastvou pro oči. V případě hamburgerů se například maso pro focení nařezává a pokládá do housky tak, aby vypadalo větší. Pro efekt šťavnatosti se maso často nedopéká úplně.
(favim.com)

Vyfocené burgery a tortily, jež zdobí výlohy fast foodů lze přirovnat k modelkám pózujícím například pro módní značku nebo kosmetiku. Ty musí být nejprve řádně upraveni a po vyfocení už k dokonalému výsledku postačí jen snímky vyretušovat v grafickém editoru, popř. jim dodat kontrast, který vyvolá dojem vitality. Stejné triky jsou použity i u jídel z rychlého občerstvení. Krásný zelený salát vykukující z křupavé housky nás tak nejen vábí svým čerstvým vzhledem, ale přivádí nás i k domnění, že výrobek přeci nemůže být příliš nezdravý, když je v něm takové množství svěží zeleniny.

Kromě dokonalých obrázků nás také dokážou upoutat, byť často nevědomky, jména jednotlivých jídel. Dodatky MAXI, BIG nebo DOUBLE vyvolávají dojem, že se jedná skutečně o produkt, který bude větší než normálně a tudíž se vyplatí, abychom si ho za takovou to cenu objednali. Další ukázkou je například výrobek Longer řetězce KFC. U něj sice název znamená „delší“, ale rok od roku se jeho velikost neustále zmenšuje.

(lifehacker.com)

Je nemožné, aby zákazník dostal přesně tentýž produkt, jaký je vyfocen na jídelní tabuli. Z právního hlediska se ale fast foodový řetězec fotografií zavazuje k tomu, aby jeho produkt obsahoval stejné suroviny, jaké jsou zobrazeny na obrázku. Pokud tomu tak nebude, má spotřebitel právo zakoupené zboží vrátit a získat zpět své peníze nebo nový a lepší produkt.

Podniky rychlého občerstvení jsou obecně považovány za ty, ve kterých bývá zákazník reklamou podveden nejvíce. K tomu však nemusí dojít ve dvou případech. Za prvé, pokud neporovnává s idealizovanými obrázky a za druhé, pokud od produktu neočekává víc, než může skutečně dostat – v případě fast-foodu je lepší raději neočekávat nikdy nic. 

Klára Ludvíková




Žádné komentáře:

Okomentovat